A sims megalkotja
Forrs: GameKapocs
1960. janur 20-n szletett Atlantban, William R. Wright. Itt is lt kilenc ves korig, amikor apja halla utn elkltztek desanyja szlvrosba, Baton Rouge-ba. Egyetemi vei alatt ismerkedett meg a szmtgpek s a robotika vilgval, ezrt 5 vnyi tanuls utn (3 egyetemet megjrt, diplomt azonban nem szerzett), gy dnttt a szmra rdekesnek tn jtkfejlesztssel kezd el foglalkozni. 1984-ben kezdte meg a Raid on Bungeling Bay nvre hallgat, Commodore 64-re kszl jtkot, melyben a cl, hogy egy helikoptert irnytva lebombzzuk a krnyez szigeteket s az ott lv teljes infrastruktrt.
Mikzben Will ptgette a szigeteket, rjtt, hogy sokkal jobban lvezi azt a rszt, amikor a hzakat elrendezheti, a vrosokba embereket rakhat, akik mindennapi feladataikat vgzik, mint azt, amikor jtkosknt a helikopterrel lezzza az egszet. Ekkor szletett meg benne az rltnek vlt tlet: mivel ekkoriban egybknt is rdekldtt a vrostervezs irnt, sok knyvet elolvasott, hogy tudomnyos alapokat kvetve felturbzza a Raid on Bungeling Bay plyaszerkesztjt, hogy knnyedn lehessen kipteni egy egsz vrost, annak minden kellkvel.
gy szletett meg a SimCity alaptlete, majd els verzija, ami akkoriban rendkvl realisztikus vros szimulcit biztostott. A baj csak az volt, hogy kptelensg volt egy ilyen jtknak kiadt tallni. Hiba jrta az irodkat, nem rtettk, hogy mi lehet egy ilyen jtkban szrakoztat, llandan szembekerlt a krdssel: Mikor lehet nyerni? Will vlasza azta mr legendss vlt: A cl nem a gyzelem, hanem maga a jtk. Mivel akkoriban ez elfogadhatatlannak tnt, gy kiad nlkl maradt.
A trtnet szerint azonban egyik este, egy pizzriban rszt vett a bartaival egy szletsnapi party-n. Itt tallkozott Jeff Braunnal, aki fantzit ltott az tletben s elhatroztk, megalaptjk sajt kiadjukat, a Maxis-t. Will gy emlkezik vissza erre az esemnyre, mint a ?vilg legfontosabb pizza-partyja?. Jeff tancsra trtk a jtkot az akkoriban feltrekv platformokra, PC-re s Macintoshra. 89-re vgl megjelent a jtk, fogyni azonban nem akardzott. Mivel az internet mg csak kevesek szmra volt elrhet, gy pnz nlkl reklm sem volt.
A fordulatot a Time magazinban megjelen cikk hozta meg, mely a jtkvilgot forradalmast nagyszer jtknak titullta a SimCity-t. A siker risi volt, elkapkodtk a boltok polcairl, az egsz vilg megismerte Will nevt, akit mg a NASA, a vdelmi minisztrium, CIA is megkeresett, hogy rendszer szimulcikat rjon nekik. azonban gy dnttt, jobban lvezi a jtkfejlesztst. Rgtn kett folytatsnak is nekilttak, a SimEarth-nek, s a SimAnt-nek, de mindkt prblkozs messze alulmaradt els jtkuktl.

A kilencvenes vek elejn megjelen Sim radat (SimLife, SimFarm, SimHealth stb.) pedig mg csfosabb kudarcokhoz vezettek. 94-re a Maxis teljesen fellte tartalkait, hiba jelent meg rvid id alatt 15 jtk, azok minsge eladhatatlann tette ket. Dupla vagy semmi alapon gy dntttek, kockztatnak: elksztik a SimCity folytatst. Az j epizdban a lnyeg nem vltozott, csak j grafikt, kezelfelletet kapott, mgis a SimCity 2000 vratlan sikert hozott. Azonnal az eladsi listk lre kerlt s hosszan ott is tartzkodott, 300.000 eladott pldnyszmmal az els hnapok alatt.
Will arrl lett ksbb hres, hogy nevhez fzdnek igazn nagy tletek, ugyanakkor rettent balszerencss dntsek is. A folytats megjelense utn ismt egy rossz dnts kvetkezett: a Maxist kivittk a tzsdre. Termszetesen ez mg alapjaiban nem volt gond, hiszen rgtn felszktek a rszvnyek ra, nem kis pnzt hozva Jeff-nek s Will-nek. A Wall Streeten az emberek nem hittek a szemknek: egy ismeretlen, nhny embert foglalkoztat cg jelenik meg a tzsdn, mely vi 6 millis bevtelt produkl. Sokan vettek rszvnyeket s bizony az j tulajok hasznot is remltek.
Ezzel szemben a Maxisnl folytatdott a gyenge Sim radat: SimTower, SimFarm, SimGolf stb. Mivel az eredmnyek nem jttek, gy a rszvnyesek beleszltak a cg gyeibe s sajt mdszerkkel prbltak megoldani mindent: 200 alkalmazott, egyidejleg tbb project, futszalag munka. Prblkoztak ugyan ms tpus programokkal is (Full Tilt Pinball), de mind megbukott, mivel rendszerint telivoltak bugokkal s mr csak jabb br lehzsnak tnt mind. Az egyik ilyen elhreslt bug a SimCopterrel esett meg, ahol is az egyik kder egy vicces easter egg-et akart elrejteni a jtkban, mely szerint, ha hossz ideig (kb 10 rn t) jtszunk, akkor megjelenik a vros utcin kt hinyos ltzet chippendale fi s meleg cskot vltanak egymssal. Egy ?aprcska? hiba folyomnyaknt azonban a jtkos kb. minden msodik sarkon cskolz meleg prt lthatott.
Folytatdott a Maxis vesszfutsa, felvsroltak kisebb jtkfejleszt cgeket, melyek rvn elkezdtek alsbb kategris sportjtkokat, gyerekeknek sznt oktatprogramokat, jtk klnokat gyrtani. A cg vesztesgesen zrt. Nem volt mit tenni, megint el kellett venni az aranytojst toj tykot, a SimCity-t. A legnagyobb jtsa a teljes 3D-s krnyezet lett volna, mindez 1996-ban. Termszetesen az akkori hardware-ek nem brtk mg el az effle megterhelst s a rengeteg belelt pnz ellenre a ksztknek fel kellett adniuk, elkerlhetetlenn vlt a vg. Ekkor azonban messisknt tnt fel az Electronic Arts s laza 125 milli dollrrt felvsroltk a Maxis-t mindenestl. Ebbl az sszegbl nem kis szeletke jutott Will-nek s mell egy gret is jrt, mellyel biztostottk, hogy megvalsthatja az vek ta ddelgetett lmt, a babahz-szimultort (azt hiszem sejtitek mit is takart ez).
Az EA azonnal nagytakartst vgzett: lelltottak minden fut projectet, ami nem volt majdnem-ksz stdiumban, a SimCity 3D-s vltozatt pedig a kukba dobtk s helyette jrakezdtk az egszet, immr SimCity 3000 nven. 99-ben meg is jelent a jtk s a vrakozsnak megfelelen ismt risi siker koronzta Will-k munkjt. Ami viszont ennl fontosabb: nekilthatott tanulmnyozni a belsptszet alapjait, a psziholgit, emberi viselkedst, hogy tudomnyos alapokra helyezve megkezdhesse a ?babahz? fejlesztst, melyet egyszeren csak Sims-nek nevezett. Vicces, de mr 94-ben nyilatkozott eme tervrl a Wired magazinnak. 6 vig ott hevert minden idk legsikeresebb PC jtknak tlete, brki lenylhatta volna. 2000 februrjban azonban megjelent a Sims, melyet nyilvn nem kell senkinek bemutatnom.
Azonnal az eladsi listk lre trt, a jtk tpusnak megfelelen pedig rengeteg kiegszt kiadst tette lehetv, melyet termszetesen az EA meg is lovagolt, s mra lassan megszmllhatatlan csomag rkezett a boltok polcaira, belertve a sima kiegsztket, a mg profibb msodik rszt, s az online verzit. Eladott pldnyokban gy messze megelz minden ms PC jtkot, annak ellenre, hogy nem kell benne mst csinlni, mint lni. Persze nem vletlen a sikere, ahogy az sem vletlen, hogy eltte Will psziholgiai knyveket olvasott. Ezzel a jtkkal ugyanis azrt jtszik annyi ember, mert segtsgvel ptolhatja azt, amit a val letben nem tehet meg.
Egy trtnet szerint egy reg hlgy is elkezdett jtszani a Sims 2-vel, ugyanis frje elvesztse utn megalkotta t a jtkban s ott folytatta a hall eltti letket. R lehet szokni, az tny. Fleg a fiatalabb korosztly van ennek kitve, pp ezrt sok ellenzje is akad a jtknak. Mgis ezek nem vonnak le semmit Will Wright zsenialitsbl. Vrhatjuk, mivel rukkol el legkzelebb.
Olvastam rgebben egy nyilatkozatot tle, mely valahogy gy hangzott: ?A jtkok felptse legtbbszr a filmekhez hasonlt. A ksztk kitallnak egy trtnetet, fhst, feladatokat, egy clt. Az n jtkaimban azonban nincs cl, csak a jtk a lnyeg. n egy jtszteret biztostok az embereknek, ahol gy jtszhatnak az ott rendelkezskre ll eszkzkkel, mint ahogy gyerekkorukban jtszottak a jtkvasttal, vagy a babahzzal. Itt a kreativits s a szabadsg a lnyeg.?
Vgl kvetkezzen egy kisebb felsorols a nevvel fmjelzett jtkokrl, Sims kiegsztk nlkl:
The Sims 2 (2005), Electronic Arts Inc.
The Urbz: Sims in the City (2004), Electronic Arts Inc.
SimCity 4 (2003), Electronic Arts Inc.
The Sims Online (2002), Electronic Arts Inc.
The Sims (2000), Electronic Arts Inc.
Seaman (2000), SEGA Entertainment, Inc.
SimCity 3000 Unlimited (2000), Electronic Arts Inc.
SimCity 3000 (1999), Electronic Arts Inc.
Marble Drop (1997), Maxis Software Inc.
SimCopter (1996), Electronic Arts Inc.
SimIsle: Missions in the Rainforest (1995), Maxis Software Inc.
SimTower: The Vertical Empire (1995), Maxis Software Inc.
SimTown (1995), Maxis Software Inc.
SimCity 2000 Urban Renewal Kit (1994), Maxis Software Inc.
SimCity Classic (1994), Maxis Software Inc.
Empire Deluxe Scenarios (1993), New World Computing, Inc.
SimCity 2000 (1993), Maxis Software Inc.
SimCity 2000 (Special Edition) (1993), Maxis Software Inc.
SimCity Enhanced CD-ROM (1993), Interplay, Maxis Software Inc.
A-Train (1992), Maxis Software Inc.
A-Train Construction Set (1992), Maxis Software Inc., Ocean Software Ltd.
SimLife (1992), Maxis Software Inc., Mindscape Inc.
RoboSport (1991), Maxis Software Inc.
SimAnt: The Electronic Ant Colony (1991), Maxis Software Inc.
SimEarth: The Living Planet (1990), Maxis Software Inc.
SimCity (1989), Atari Europe S.A.S.U.
SimCity: Terrain Editor (1989), Atari Europe S.A.S.U.
Raid on Bungeling Bay (1984), Br?derbund Software, Inc.
|